FANDOM

Zielona ziemia

Położenie prowincji

Zielona Ziemia - Prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej, ze stolicą w mieście Nuuk, niegdyś zwana Grenlandią. Nazwa tej prowincji może nieco mylić, bo tak naprawdę jest tam nie zielono, lecz biało.

Położona na dalekiej północy Zielona Ziemia nazwana tak została jeszcze w czasach średniowiecza przez jej odkrywców - Wikingów, gdy panował tu cieplejszy klimat.

Pomimo ogromnej powierzchni (w skład prowincji wchodzi największa wyspa świata - ok. 2,7 mln kilometrów kwadratowych i archipelag, którego niektóre wyspy przekraczają 100 tys. km2) jest jedną z najsłabiej zaludnionych w WRP (oprócz biegunów, oczywiście). Ludność (w sumie ok. 200 000) trudni się głównie rybołówstwem i myślistwem.

Historia Edytuj

Przed kolonizacją Edytuj

Grenlandia, a dziś Zielona Ziemia, nie była znana Europejczykom do X w., kiedy to odkryli ją norwescy wikingowie, którzy zabłądzili w drodze do Islandii. Przed tym odkryciem przez długi czas zamieszkiwały ją ludy arktyczne, choć w chwili przybycia wikingów była niezamieszkana. Przodkowie dzisiejszych Inuitów (dawniej Eskimosów) przybyli na wyspę dopiero na początku XIII w. Inuici byli jedynym ludem, jaki zamieszkiwał wyspę przez kilkaset lat, jednak w XVIII w. wyspa stała się kolonią duńską.

Grenlandia jako własność Danii Edytuj

Na mocy orzeczenia Stałego Trybunału Sprawiedliwości Międzynarodowej z 1933 r. w sporze duńsko - norweskim o Grenlandię uznano prawa Danii do zwierzchnictwa nad Grenlandią. Podczas II wojny światowej Grenlandia była praktycznie odcięta od Danii i umocniła swoje kontakty ze Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. Po wojnie ponownie znalazła się pod kontrolą Danii, ale zniesiono status kolonii - ONZ wpisała Grenlandię na listę terytoriów niesamodzielnych. W 1953 r. mieszkańcy wyspy opowiedzieli się za pełną integracją z Danią, co zaakceptowała ONZ. Mimo iż nadal była częścią Królestwa Danii, od 1979 r. wyspa posiadała pewien stopień autonomii. Grenlandia po przystąpieniu Danii do Wspólnoty Europejskiej wyłączyła się spod prawa wspólnotowego. W 2008 r. odbyło się referendum, w którym mieszkańcy Grenlandii opowiedzieli się za zwiększeniem autonomii. Wyniki referendum zostały przez Danię przyjęte.

Historia najnowsza Edytuj

Grenlandia została przyłączona do Wielkiej Rzeczpospolitej w ramach akcji V Polskiego Korpusu Inwazyjnego: Ziemie Odzyskane. Nazwa została przemianowana na Zieloną Ziemię, jest ona częścią powiatu duńskiego.

Operacja odzyskania Grenlandii nie przebiegła tak łatwo, jak na terenie samej Danii, gdzie polskie Korpusy witano kwiatami. W pierwszej kolejności dokonano nalotu, a następnie przejęcia dawnej amerykańskiej bazy lotniczej w Thule, gdzie napotkano się na wzmożony opór ekologów, którzy od afery z wyciekiem plutonu okupowali wybrzeże. Przetransportowane lodołamacze podążyły na południe w kierunku stolicy. Miejscowi dokonali kontrofensywy na skuterach typu Iglo5000. Skutery zostały w ciągu godziny unieruchomione, a następnie zasiliły szeregi Korpusu. Desant przesunął się wgłąb lądu. Umocnienia w miejscowej bibliotece, muzeum i na stadionie zaskoczyły polskich żołnierzy. Kordony piżmowołów, niedźwiedzi i reniferów zasądziły o ściągnięciu specjalnej jednostki weterynaryjnej.

Po dwu tygodniowych walkach spacyfikowana ludność uzyskała status prowincji na swoim terenie, została zmieniona oficjalna nazwa regionu, powstała pierwsza prawomocna instytucja: Związek Eskimosów Polskich, a ludność zaczęła obrastać futrem.

W 2054 roku z powodu widma kryzysu demograficznego, Ministerstwo Narodu przeprowadziło akcję Żona dla Eskimosa.

Warunki naturalne Edytuj

Wyspa ta leży w północnej części Oceanu Atlantyckiego i jest częścią Ameryki Północnej. Od reszty kontynentu oddziela ją Cieśnina Davisa, Smitha, Robesona, Lancaster oraz Morze Baffina. Najdalej położonym na północ punktem jest Przylądek Morris Jesup, a na południe Przylądek Farvel. Od wschodu Cieśnina Duńska oddziela ją od innej wyspy, Islandii. Najwyższym szczytem tej wyspy jest Góra Gunnbjørna 3700 m n.p.m., grubość lodu w czaszy lodowca dochodzi do 3500 m. Wybrzeże typu fiordowego z licznymi przybrzeżnymi wyspami. Większa część Zielonej Ziemi leży w północnym kole podbiegunowym.

Flora Edytuj

Flora Zielonej Ziemi jest uboga. Na jej terenie spotkać można ok. 500 gatunków roślin wyższych oraz 3000 gatunków mchów, porostów i glonów.

Roślinność na Zielonej Ziemi występuje tylko w miejscach, które choć przez krótki czas w ciągu roku są wolne od pokrywy lodowej. Zasadniczy typ roślinności porastającej te obszary stanowią różne typy tundry oraz łąki. Tundra na południu złożona jest z różnych gatunków traw, mchów, porostów i roślin zielnych, a na północy tylko z mchów i porostów. Na samym południu kraju występują także krzewy i karłowate gatunki drzew, m.in. brzozy (osiągające 10 m wysokości), olchy, wierzby (sięgające 4 m), jarzębiny, jałowce, zaś wybrzeże położone na północnym skraju wyspy (powyżej 80° szerokości geograficznej) jest praktycznie pozbawione roślinności.

Fauna Edytuj

Świat zwierzęcy Zielonej Ziemi jest dość ubogi ze względu na trudne warunki klimatyczne. Na lodowcu, zajmującym 5/6 powierzchni wyspy praktycznie nie ma zwierząt. Na wybrzeżach żyją m.in. renifery, piżmowoły, niedźwiedzie polarne, pieśce (lisy polarne), wilki polarne, zające polarne, gronostaje, lemingi, a także ptaki – m.in. edredony, gęsi, mewy, pardwy i sowy śnieżne. Morze w pobliżu wyspy zamieszkane jest przez liczne ryby (np. rekiny, łososie, dorsze i mallotusy) a także duże ssaki morskie (około 30 różnych gatunków, m.in. wale grenlandzkie, białuchy, narwale, morsy oraz kilka gatunków fok, np.: grenlandzka, wąsata, obrożna (nerpa) itd.). Ponadto wody otaczające Zieloną Ziemię zamieszkują liczne gatunki drobnych zwierząt (tzw. kryl), stanowiących pożywienie kręgowców, a spośród nich największe znaczenie mają krewetki.

Na Zielonej Ziemi żyje ok. 700 gatunków owadów i pajęczaków: liczne komary, motyle, trzmiele i pająki.

Klimat Edytuj

Na Zielonej Ziemi panuje klimat polarny, jedynie na wybrzeżach – subpolarny.

Południowy zachód kraju jest cieplejszy niżby wynikało z szerokości geograficznej, a to za sprawą opływającego wyspę od tej strony odgałęzieniu ciepłego Prądu Północnoatlantyckiego.

Klimat Zielonej Ziemi charakteryzuje się m.in. częstymi zmianami pogody, ostrymi zmianami temperatur i dość dużymi opadami (zwłaszcza w części południowej).

Temperatura Edytuj

Najkorzystniejszy klimat panuje na wybrzeżach, zwłaszcza w południowo-zachodniej części wyspy. Średnia temperatura w tym rejonie w styczniu wynosi −7 °C, zaś lipcu +10 °C. Pozostałe obszary kraju leżące nad brzegiem morza są znacznie chłodniejsze: temperatura spada w miarę przesuwania się na północ; zimą na północnych skrajach wyspy osiąga wartość średnią −36 °C, a latem zaledwie +3 °C Lodowa pustynia wewnątrz wyspy, w górach w pobliżu wschodniego wybrzeża

Najsurowszy klimat panuje w środkowej części Zielonej Ziemi. Temperatura na tym obszarze w zasadzie nigdy nie przekracza 0 °C. Średnia temperatura powietrza w lutym wynosi tam −47 °C, zaś w lipcu −12 °C. Najniższa zanotowana na wyspie temperatura to −74 °C.

W ostatnich latach ocieplenie klimatu powoduje wzrost średniej temperatury na wyspie i wydłużenie okresu bezprzymrozkowego (w związku z tym na Grenlandii rozpoczęto próbnie uprawę jęczmienia, zarzuconą z powodów klimatycznych pod koniec średniowiecza). Najwyższa zanotowana na wyspie temperatura to +30,1 °C

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej