FANDOM

Ziemie Północne - prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej położona na północy Europy. Obejmuje całe terytoria dawnych państw Finlandii i Szwecji oraz część Rosji. Stolicą jest Sztokholm.

HistoriaEdytuj

Pioro mini

Te niezbyt przydatne rolniczo tereny nie przyciągały wielu osadników, a ci nieliczni, zwłaszcza ze Szwecji organizowali rabunkowe wyprawy na osiedla poza Półwyspem Skandynawskim. Plemiona żyjące na wschodzie trudniły się pasterstwem (Finowie, Lapończycy, Karelowie).

Szwecja stała się z czasem silnym królestwem, a Finlandia znajdowała się często pod rządami albo Szwecji, albo Rosji. W II wojnie światowej Szwedzi zachowali neutralność, a Finowie walczyli przeciw ZSRR w tzw. wojnie zimowej 1939-40. Kosztem utraty terytoriów obroniła niezależność. W 1995 roku oba państwa wstąpiły do Unii Europejskiej. Finlandia przyjęła euro.

GeografiaEdytuj

Prowincja leży na Półwyspie Skandynawskim, nad Morzem Bałtyckim, Barentsa i Białym. Pomimo położenia stosunkowo daleko na północ, klimat dość łagodny (umiarkowany morski przechodzący w kontynentalny, jedynie na krańcach północnych klimat okołobiegunowy). Leżą tu dwa największe jeziora Europy - Ładoga i Onega, oraz ponad 4000 innych. Na północy, w niezbyt wysokich górach występują lodowce.

GospodarkaEdytuj

Wysoko rozwinięta prowincja, jeszcze w czasach niepodległości realizowano tam program państwa dobrobytu z wysokimi świadczeniami socjalnymi. Nieco gorzej jest z poziomem rozwoju wschodnich regionów, należących dawniej do Rosji. Najważniejszym sektorem gospodarki są usługi, rolnictwo jest słabo rozwinięte, dogodne warunki jedynie na południu. Przemysł to wydobycie rud żelaza, niklu, ale też siedzibę ma tu wielki producent telefonów, Nokia. Istotny jest też przemysł drzewny i papierniczy.

Zasoby CAREdytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej