FANDOM

Zimbabwe
800px-Flag of Zimbabwe.png Godło Zimbabwe.png
Dewiza: Unity, Freedom, Work
Język urzędowyangielski
StolicaHarare
Ustrój polityczny republika autorytarna
Głowa państwaPrezydent Zimbabwe
Szef rządupremier Mgubane Mbana
Powierzchnia1 943 406 km2
Liczba ludności100 800 000 (styczeń 2061)
Gęstość zaludnienia52 osób/km2
Jednostka monetarnaAfro (AF)
Strefa czasowaUTC +2
Hymn państwowyNgaikomborerwe nyika ye Zimbabwe
Kod ISO 3166ZWP
Domena polnetowa.zw
Kod samochodowyZW
Kod telefoniczny +263

Zimbabwe, Republika Zimbabwe (Republic of Zimbabwe), dawniej – państwo położone w południowej Afryce. Jego stolicą jest Harare. Około 95% ludności stanowią czarnoskórzy. Biali stanowią około 5% ludności (głównie są to Polacy oraz Kanadyjczycy).

Historia Edytuj

Tereny obecnego Zimbabwe były zasiedlone już w odległej przeszłości przez najstarszych mieszkańców pd. Afryki — Buszmenów, którzy przybyli tu prawdopodobnie w I tysiącleciu p.n.e.

Od VIII w. napływ ludów Bantu, które podbiły miejscowych rolników, a Buszmenów zepchnęły na pd. i stworzyły w X w. Wielkie Zimbabwe.

Od XV w. w składzie imperium Monomotapa, które osiągnęło rozkwit w XV - XVI w., a rozpadło się 1693 po najeździe ludu Rozwi.

W XVIII w. Rozwi stworzyli silne państwo plemienne i kontynuowali tradycje Wielkiego Zimbabwe.

W 1890 nastąpił podbój terenów dzisiejszego Zimbabwe przez Wielką Brytanię. Teren ten proklamował niepodległość w 1965 jako Rodezja (z rządami białej mniejszości). W roku 1980 nastąpiło proklamowanie niepodległego Zimbabwe, gdzie władzę przejęła czarna większość.

U schyłku lat '50 XXI wieku Zimbabwe rozpoczęło bliską współpracę z WRP, był to okres rozkwitu ubogiego dotychczas państwa.

8 luty 2060 wojska Zimbabwe pod sztandarem UA dokonały neutralizacji Botswany, na terenie której ukrywali się buntownicy z Polskiej Afryki Południowej. Po krótkich walkach Republikańskie Oddziały Uderzeniowe zajęły całą Botswanę. Afroparlament zatwierdził zajęcie terenu dawnej republiki wydając rezolucję legalizującą zajęcie Botswany przez sąsiada. Utworzono na terenie dawnego państwa Prowincję Okupacyjną Unii Afrykańskiej pod zarządem Zimbabwe.

8 kwietnia 2060 Wojska Zimbabwe zajęły opustoszałe w wyniku wdrożenia Ustawy o ochronie środowiska naturalnego tereny sąsiedniej Zambii, tworząc Prowincję Zambia.

28 kwietnia 2060 rząd w Harare odkupił od USA stan (dawną prowincję Kanady) Nową Fundlandię i Labrador, gdzie Zimbabwe utworzyło Prowincję Nowa Fundlandia zyskując tym samym dostęp do morza i pokładów śniegu.

22 maja 2060 Zimbabwe zajęło tereny Antarktydy, ustanawiając je piątą prowincją kraju, o nazwie Nowa Afryka Południowa. Od początku czerwca 2060 roku zimbabweński I Samodzielny Korpus Ekspedycyjny "Antarktyda" prowadził tam wojnę z faszystowskimi partyzantami, która ostatecznie zakończyła się w lutym 2061.

1 marca 2061 Wojska Zimbabwe rozpoczęły działania zbrojne przeciwko WRP na terenie Afryki, Antarktydy i Marsa. Doprowadził do tego tzw. "kryzys dokumentny". Wojnę zakończyło podpisanie 10 kwietnia 2061 pokoju w Bangkoku, na mocy którego Zimbabwe powiększyło swoje terytorium o kilka prowincji zdobytych na WRP.

Na przełomie października i listopada 2062 roku topniejące lody Antarktydy zalały obszar Zimbabwe i jej prowincji. Całkowicie przypadkowo znalazły się tam również wody, które obmywały 50 lat wcześniej reaktory atomowe elektrowni w Fukushimie, charakteryzujące się dość wysoką radioaktywnością. (Wszelkie pogłoski o rzekomym ataku termojądrowym na Zimbabwe są oczywiście fałszywe.)

TerytoriumEdytuj

Zimbabwe podzielone jest na kilka części - Jądro (tereny Zimbabwe sprzed 2060), Prowincję Okupacyjną - tereny dawnej Botswany (oficjalnie jest to prowincja okupacyjna UA), Prowincję Zambii - tereny dawnej Zambii zajęte w kwietniu 2060 roku, Prowincję Nowa Fundlandia odkupioną od USA, Prowincję Nowa Afryka Południowa ustanowioną na Antarktydzie oraz prowincję Mali Południowe. Na Marsie funkcjonuje Autonomiczna Prowincja Marsjańska "Nowe Pola Elizejskie".

Terytorium Zimbabwe

Jądro | Prowincja Equator Prowincja Kalahari | Prowincja Marsjańska Isidis| Prowincja Nowa Fundlandia | Prowincja Południowej Afryki| Prowincja Zambia | Nowa Afryka Południowa| Autonomiczna Prowincja Marsjańska "Nowe Pola Elizejskie"

PolitykaEdytuj

Zimbabwe jest członkiem UA, gdzie odgrywa kluczową rolę (do lutego 2060 razem z Botswaną i Zambią tworzyły w Afroparlamencie grupę zwaną Starą Unią). W czerwcu 2059 podpisało umowę o współpracy z WRP, dzięki czemu wyszło z permanentnego kryzysu gospodarczo-politycznego. W Zimbabwe legalnie funkcjonuje tylko jedna partia polityczna, która ma monopol na wystawianie kandydatów do parlamentu - Afrykański Narodowy Związek Zimbabwe (ZANU). Co pięć lat w wyborach powszechnych wybierany jest parlament, który dokonuje reelekcji prezydenta.

Państwa członkowskie Unii Afrykańskiej

Senegal| Gambia| Gwinea Bissau| Gwinea| Sierra Leone| Liberia| Wybrzeże Kości Słoniowej| Ghana| Togo| Benin| Nigeria| Kamerun| Angola| Zimbabwe| Suazi

GospodarkaEdytuj

Po uzyskaniu dużej pomocy gospodarczej od WRP, Zimbabwe wyszło z kryzysu. W sklepach znowu pojawiły się towary, zatrzymano galopującą inflację, praktycznie zlikwidowano bezrobocie, zbudowano sieć autostrad, wybudowano wiele nowych mieszkań, podniesiono standardy życia przeciętnej zimbabweńskiej rodziny.

WojskoEdytuj

Zimbabwe jest od niedawna drugą po Polsce potęgą militarną świata. Jego wojska składają się ze 100 tys. żołnierzy Armii Republikańskiej, wyposażonej wg standardów UA (broń podstawowa dzida długości 2,1 m), Sił powietrznych Zimbabwe (10 samolotów wielozadaniowych produkcji norweskiej, pułk gołębi pocztowych), Marynarki Wojennej (co ciekawe dopóki Zimbabwe nie posiadało dostępu do morza, trzy okręty stały na sawannie pod Harare,) i Republikańskich Oddziałów Uderzeniowych - formacji wzorowanej na PKI (wyposażenie, uzbrojenie i przeszkolenie polskie).

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki